"When all else fails, drink tea!"

"When all else fails, drink tea!"

torsdag 21. oktober 2010

Trinn-for-trinn: Pepperkakemenn



Da fikk jeg det for meg at jeg skulle prøve meg på et trinn-for-trinn innlegg på disse herlige pepperkakemennene som jeg sydde her om dagen.

Merk: Dette er første gang jeg syr noen ting som helst for hånd.
FØRSTE GANG!!
Så jeg er ingen mester på å forklare i dybden på alt.
Håper dere likevel blir inspirert på å prøve dere selv.


Det dere trenger:
*brun filt
*flat vatt
*synål og hekletråd (tjukk)
*nåler til å holde ting på plass.
*sløyfebånd
*kartong

Trinn 1:
Finn frem kartongen. Tegn det mønstret du har lyst til å sy og så klipp det ut.

Trinn 2:
Legg kartongen over filten. Tegn av mønsteret og så klipp det ut.


Trinn 3:
Klipp små biter med vatt og dander det utover.
Jo mer vatt man bruker jo "kjukkere" blir figuren.


Trinn 4:
Tre i nålen og ta  den figuren uten vatt oppå seg og sy på ansikt og kryss/knapper.
(Er desverre tom for tråd så jeg får ikke gått mer i dybden på dette punktet, men bruk sluttbilde som mal)


Trinn 5:
Nå som ansiktet er ferdig så legger du det stykket over det stykke med vatt på seg.


Trinn 6:
Nå som figurene er lagt sammen så prøv så godt som mulig å fest noen nåler slik at vatten ikke sklir ut.
Jeg begynner å sy tungesting (eller hentesting som jeg kaller det) nede ved foten.
Skal du lage en lenke så kan du starte på "hånden".
(Som sagt over så er jeg tom for tråd så jeg får ikke vist hvordan dere syr men fant et lite bilde på nett.)

Kanskje ikke så lett å skjønne det bildet, men prøv deg frem på en liten bit så får du det helt sikkert til... eller spørr mamman din eller ei annen kyndig ;P.


Trinn 7:
Finn frem et favorittbånd å knyt en sløyfe eller skjerf rundt halsen på pepperkakemannen.


Trinn 8:
Her er da det ferdige resultatet (så langt). Jeg har planer om å lage en lenke så jeg kommer til å sy dem sammen derfor har jeg også sydd noen hjerter som skal være imellom.


Et siste tips: Skal du ikke lage lenke så kan du sy fast en hempe på toppen. Så blir det juletrepynt (eller noe å feste på hønsenetting rammen ;P).

Håper dere satte pris på min lille "instruksjon"?
Og husk: Dere kan jo sy mange forskjellige figurer på denne måten.
Hva med store hjerter, stjerner, flate kremmerhus, sopper, epler.. ja hva som helst.

Ønsker alle lykke til med juleforbredelser.

Klem Madelén


25 koselige kommentarer:

I`Døsset sa...

Åh, du er jo kjempeflink, de var jo nyyydelige.

Jijji sa...

Så søte pepperkakemenn og hjerte!!! Flink du;)

Klem fra Jijji

Anita sa...

Takk for supert tips, dette må eg nok prøve å få til :)

tove sa...

hei hei
Disse ble jo kjempe søte. Flink du
Nyt dagen
Klem Tove

Landcharm sa...

Så søte som disse ble!

Hjertedamas blogg sa...

D ble jo utrolig sjarmerende:DDDDD Klemz

Elin sa...

Å så herlig:) Jeg er en elendig håndarbeidsdame, men jeg tror jeg skal få til dette:)
Nei nå ble jeg glad:) Ble så gald at jeg legger meg til som følger her hos deg;)

Tusen takk for et supert tips:)

Klem Ea

fryd&forandring sa...

Så søte de er!!!

Fiolkransen sa...

Kjempesøte!

Marianne sa...

Så flink du har vært, gøy med litt håndarbeid som ikke tar så lang tid også. Superflotte var de, vi får vel se når du har lenken ferdig med hjerter imellom? Følger deg spent videre jeg.

Marianne

Randi sa...

Så søøøøte de var:) Tusen takk for "oppskrift" på pepperkakemenn, disse har jeg lyst til å prøve meg på, altså:)
Ha en fin kveld, flinka:)
Klem, Randi

Jennys fire vegger sa...

Kjempefin forklaring! Takk! :o) Vi får se om det blir noen pepperkakemenn på oss i år også. :o)

Ha en fin kveld!
Klem Jenny

Heims lille verdenshjørne sa...

De var utrolig søte:D Du er vel god! Syntes forklaringen din var kjempe bra:D

Ha en fin kveld:)

Livets drøm/Eva Elisabeth sa...

Så stilige de ble... Kjempe fin julepynt

klem

Bjørg ✩ Huset ved Fjorden sa...

Så kjempefine!!!:) Og dette er første gongen du syr? Imponerande!!:)
Takk for oppskrift, dette fekk eg lyst å prøve:)
Ha ein finfin kveld!
Klem:)

Kardemomme sa...

Så supersøte de var!! At du klarer å få stingene så rette og jevne var imponerende. Kjempefin ide :))

Landlige Hjem sa...

Så flink du er!!ღ For noen herlige pepperkakemenn og nydelig hjerte du har laget!!!ღ
Så flott med "trinn for trinn" ;)
Jeg kom meg aldri så langt å lage forslaget ditt jeg ,))
Dette var jo SUPERT!!!ღ
Herlig stykke håndarbeide!ღ
Nyt av fredagen og helgen som ligger rett om hjørnetღ
Klem klem Anki

Irene sa...

så nydlige

de må jeg prøve å rekke å lage før jul

Maias Lille Verden sa...

Tusen takk for herlig tips :-) Kjekt for meg som har invitert vennegjengen på juleverksted.

Du er jo superflink! Blir helt imponert

trine sa...

Ja du får til akkurat det du vil jenta mi og tar bilder og gir instruksjoner slik at andre kan kopiere deg!

Jeg kjenner hjertet svulmer av glede over at pappa og jeg har skapt ei så flott jente!

Samtidig skriver du så levende og artig(kjukk= tjukk he he) at smil og latter skifter om å vise seg hos meg mamma`n din:):)

Ha en super dag og helg begge tre;)

Hannes favoritter sa...

Så fine de ble! Tror definitivt jeg må lage noen slike! Tusen takk for tipset!

Håper helgen blir fin!

Klem fra Hanne

Fru Andersen sa...

Så fine pepperkaker! Dette var en god ide til noe jeg kan lage sammen med jentene min, da kan de stå for årets julepynt;-) TAkk for tips!

Juleklar jeg også, ikke sånn utad, mn oppe i hodet snurrer tankene og ideene!

Nydelig sausenebb under her, du finner så mye flott altså!

Ønsker deg en herlig helg!

Glassveranda sa...

Men Guuuuri så lekre de ble!! Jeg syr heller ikke, men kanskje jeg må prøve dette likevel! ;) Helskjønne! :))

Ha en fin lørdagskveld!

Klem, Ann,
Interiørbloggen Glassverand.

Glassveranda sa...

a ;)

Veronica sa...

Så fine de var! Tror jaggu jeg skal finne frem nål og trå, og den filten jeg har liggende for og lage noe lignende:)

God helg!

Related Posts with Thumbnails