"When all else fails, drink tea!"

"When all else fails, drink tea!"

onsdag 2. februar 2011

Mitt første symaskinforsøk: Sommerforkle

I går hadde jeg fri fra jobben... som jeg har nå og da. 
Og som på alle andre fridager så får jeg litt "mark i rompa" og får lyst til å finne på noe spennende. Alt annet en å sitte hjemme å glo på tv eller dataskjermen.. så jeg satte kursen mot Tønsberg for å "lukte" litt på hobbybutikkene der.
Og selvfølgelig klarte jeg ikke å komme tomhendt derifra.... selv om lommeboken skriker i sin frustrasjon.

Kjøpte meg noen herlige stoffer i børstetbomull (som de kaller det) og litt bånd. Med dette i hus så hadde jeg et ønske om å sy et, eller fler, sommerforkler. Men siden stoffet kostet så grusomt mye og siden jeg ikke har sydd på MANGE år så valgte jeg å starte i en liten skala. Så det forkle dere ser under passer vel fint til ei 7-åring tenker jeg ... eller ei skikkelig slank dame ;).




Resultatet på kamera er jo super bra... men som vanlig så juger bildet littegranne. For symaskinen ville absolutt ikke samarbeide og det ble en hel del stygge sømmer her og der.

"HELVETE!!", kunne en høre runge i Bettum Villa. Jeg ville kaste hele maskinen ut av vinduet fordi den ikke ville tre seg skikkelig.. og fordi tråden til stadighet kjørte seg fast.
"Det skal jo ikke være sånn!", sa jeg fortvilet til min kjære... og han bare nikket medfølende og sa han ikke kunne hjelpe meg på det punktet. Nei, selvfølgelig kunne han ikke det!

Tilslutt fikk jeg det jo til.. sånn cirka.. men det jeg lurer litt på er:
Er det ikke meningen at symaskinen skal sy like pent på fremsiden som på baksiden?
Hos meg så det nemlig flott og fint ut på den ene siden, men når jeg snudde stoffet så så det ut som om tråden levde sitt eget liv der bak. Er det noe galt med maskinen min da?
Eller undertråden?


MEN nå må jeg ikke glemme det viktigste. Og det er jo at det faktisk ble noe brukandes ut av syøkten min... nemlig det utrolig sukkersøte forklet.
For det værste jeg vet er å måtte kaste dyre stoffer fordi alt gikk galt (dette har skjedd noen ganger).

Så for å runde av så tar jeg gjerne imot tips om bøker eller nettsteder som kan tilby hjelp til ei nybegynner på symaskinen.


Klem Madelén

14 koselige kommentarer:

trine sa...

Du må stille spenninga på både undertråd og overtråd så de samsvarer med hverandre he he ...

Det skal være en bryter til det på maskinen dine på venstre side vil jeg tro?:)

Ellers så ble forkleet kjempesøtt!

Øve ,øve jevnt og trutt gjør mester til slutt!

Hjertedamas blogg sa...

.....og kanskje en aldri så liten støvsuging av lo og støv vil gjøre susen. Noe som forøvrig er Gubben min sin jobb:DDDDD klemz

Katharina sa...

Fint ble det:) Du er flink...

Det har vel noe med undertråden å gjøre ja....er ingen ekspert selv:)

Ha en fin onsdag fortsatt!

Klem fra Katharina

Anonym sa...

så flott det ble!
det er nok noen innstillinger som må til på symaskinen, men der er ikke jeg heller no ekspert, så kan desverre ikke hjelpe.

Tyrifryd ♥ Monica sa...

Jeg aner IKKE hva som trengs å gjøres med maskinen, da jeg ikke er på bølgelengde med symaskiner, men forkleet ble LEKKERT!!
Flink er du;)

Klem.

hobbyvimsa sa...

hei høpp!!

Syns forkle ditt ble riktig så søtt!!

Du kan ha festet under tråden feil,ellers trenger kanskje din maskin som min å bli sendt på rens!!

Ha en fin og kreativ onsdag!!

Klem Linda:>)

MarnyAlice♥Kalas Mystiske Hjørne sa...

:/ eg hakje peiling på symaskin-håpe du får tips eg kan notere ned....☺

Forkleet var supersøtt☺

Klem M♥

Anne sa...

imponerende!

Fossestua sa...

Forkleet ble i alle fall kjempesøtt, selv om undertråden kranglet litt :) Har ikke dreisen på det der jeg heller...sist jeg sydde ble jeg så forbannet at jeg solgte symaskinen for bare 200 kr! De ble forresten veeeeldig fornøyde..var jo bare å stramme undertråden litt! Grrr!
Har kjøpt meg en ny nå. En nybegynnermaskin, hihi ;) Veldig smart trekk! NÅ går det som en lek :)
Klem fra Lise

igi sa...

Det ble et nydelig forkle! Herlige stoffer.
Jeg er ingen symaskin ekspert så kan dessverre ikke gi deg noen tips.
Klem fra Igi

HANNES DAGBOK sa...

Hei superflinka!
Forkleet ble rett og slett nydelig! (hvem bryr seg om baksiden anyway?)
Når det er sagt minnes jeg å ha hatt liknende problemer og da lurer meg på om jeg enten hadde lagt undertråden feil når jeg spolte den på eller om tråden lå feil vei i maskinen...husker ikke helt men håper det løser seg!
Ha en deilig og frustrasjonsfri helg snuppa!

Stooor klem!

Maias Lille Verden sa...

Nydelig forkle! Flink du er...

Jeg får aldri til symaskina mi, jeg fikk den av mamma og papp til bursdagen min for mange år siden. Jeg har så dårlig samvittighet for jeg vet at de har brukt mye penger på den, men så skjønner datteren ingenting :-)

hihi!
Ønsker deg en fin fin helg :-)
klem

Anette Willemine sa...

Supersøtt!

God helg!

Klem,AW

Hege sa...

Kjempesøtt forkle, syns du har gjort en god jobb jeg!,
- og sier som flere her:
Det kan være ulike ting som:
Trådspenning, treing av overtråd/spoling av undertråd..- sjekker du alle disse tre skal du være sikret:-D
Håper vi får se flere ting du syr:-)
Ha en fin helg,
klem Hege.

Related Posts with Thumbnails