"When all else fails, drink tea!"

"When all else fails, drink tea!"

fredag 4. mars 2011

Bønder i byen!

Da var jeg plutselig tilbake igjen gitt ;)..
Har vært mye full fart de siste dagene, derfor mitt "lange" fravær. 
Det har seg slik at på onsdag så fikk jeg det ærefulle oppdraget med å kjøre min mor inn på Rikshospitalet i Oslo. Hun hadde time der inne halv 11.

Kvelden i forveien:
Kjæresten: Vet du hvor du skal nå da?
Jeg: Ehh...neida, det gjør jeg så absolutt ikke, men det gjør ikke noe for mamma sa hun hadde printet ut kart så da skal det vel ikke bli noe problem.
(Hvis du aner ugler i mosen nå så aner du rett)

(bildene er lånt fra google images og potterybarn)
Onsdagen:
 Mamma durer opp i gåren her kl 09.00 og vi har all tid i verden. Sola skinner og vi er forbredt på en koselig dag.
Vi har som plan å dure inn på Riksen og sitte der så lenge det tar. Deretter skal vi innom Ikea Slependen og tilslutt en liten tur på Stoff og stil. 
God plan!!

Vi kommer oss ut på E18 og jeg spørr om hun har kartet med seg.
Det hadde hun selvfølgelig glemt hjemme.
(flott, tenker jeg, lurer på hvordan dette skal gå)
Men, det er heeelt sikkert skiltet godt innover til Riksen. Det er jo tross alt Norges største sykehus (er det ikke det?).

Så vi fortsetter å dure fremover og aner fred og ingen fare.
Etter en stund nærmer vi oss Oslo, så jeg ber min mor holde øynene åpne for skilt. Det jeg har lært i ettertid er at: det finnes IKKE skilt til Riksen på hovedveien(?!?!?!).

Så før vi viste ord var vi midt i gryta. Og min mor forlangte at vi måtte stoppe med en gang...  Jeg hadde heller lyst til å holde meg til hovedveien og cruise igjennom hele (dritt) byen.
Jeg forsøkte å skjønne noe av skiltene og veiene der inne, men jeg tapte skikkelig. Det var rett og slett et mirakel at jeg ikke kræsjet med noen slik jeg byttet filer. Min mor skrek manisk på sidelinjen og pulsen nådde nye høyder.
(det er sjeldent jeg ber min mor om å holde munn, men dette var en av de gangene.)
Og tilslutt stoppet jeg på et sted hvor det stod parkering forbudt og jeg hadde flott utsikt til kongehuset.
"JEG STOPPER HER!!
Jeg kjører ikke en meter til før vi har en plan"

(bildene er lånt fra google images og potterybarn.com)

Klokken var da halv 11 og min mor ringte Riksen og sa hun ble forsinket. For vi satt fast inni Oslo og kom oss ikke ut igjen.
Den nye planen ble da, for oss som ikke var så kjente, at vi prøvde å komme oss ut av byen og parkerte bilen på Ikea Slependen.
Mamma var någelunde hysterisk etter nesten-møte-med-døden turen så når jeg var på vei inn på parkeringsplassen på Ikea og skulle parkere i underetasjen (slik jeg alltid gjør).
 Det kom IKKE på tale.
Det fikk jeg IKKE lov til!!!
(Jammen, det er jo best å stå der..... eh nei vel da.) 
Og så tok vi drosje inn!!

Vi fortalte historien til drosjesjåføren. Han humret godt og nevnte noe om "bønder i byen". "Jau Jau", svarte jeg da.

Vi ble ferdig med Riksen på null-komma-niks og satt oss i taxien tilbake til Ikea. Problemet var at sjåføren var over halveis på vei til Ikea Furuset før jeg undret meg over hvor vi var.
"Du kjører vel ikke oss til Ikea Slependen du vel?"
Nei, det gjorde han jo ikke..
Men vi hadde heldigvis all tid i verden så det gjorde ikke noe.
(vi fikk avslag i prisen, samme pris som vi hadde betalt frem til riksen).

Så var det ENDELIG Ikea! Men dengang ei.
70% av butikken var midlertidig steng. Det synes jeg virkelig de kunne ha skrevet på internettsiden.. men vi brukte gooood tid på det som var oppe. Mamma kjøpte en blomst til meg.

Resten av turen hjem (og på Stoff og stil) var heldigvis ganske så smertefri og hendelsesløs. Vi kom oss hjem og lille Madelen sloknet på sofaen i et par timer. End of story!

Ønsker alle en flott helg!

Klem Madelén

PS: Vil takke Miss Mette for et flott innlegg om fotoredigering i dag.
Jeg fikk lastet ned Photoscape og er kjempe fornøyd.
Så nå kan jeg også lage fine rammer og collager.

9 koselige kommentarer:

MarnyAlice♥Kalas Mystiske Hjørne sa...

UFF DÅ!!!

Eg lika IKKJE slike ekspedisjonar.... blir litt stressa av å vere i stoooooore byar når eg sit bak rattet...
Men det gjekk jo bra☺
Hehe..og ei god historie☺

Klem M♥

salige lavendel sa...

Åh, jeg blir nesten litt stresset av å lese meg gjennom Oslo-turen din. Synes du var TØFF jeg. Det er ikke bare bare å kjøre i storbyen hvis man ikke er vant til det. Jeg er fra Oslo selv (og ELSKER byen min, hihi) men etter å ha bodd i Mandal en stund skjønner jeg hvor annerledes det er å kjøre rundt i byen her. Det er jo som å kjøre rundt i hagen jo - temmelig rolig og ustressende =)Midt i oslo sentrum er det jo alt annet enn ustressende, også for dem som er godt vant til det. Så vær stolt av at du turte å rote deg inn i sentrum i det hele tatt du!

Miss Mette sa...

Hei og god kveld Madelén :)
Herlig og godt fortalt historie :) nei, det er ikke lett å være ”bønner i by`n” – men jeg skjønner deg godt, ikke akkurat den letteste byen å kjøre i!!! – jeg bodde her i mange år, og tok som regel trikk og buss :D Syns også at du var tøff!!! Og Ikea Slependen har jeg vært mange ganger, kjente et lite stikk av lengsel når du nevner det ;)

Tusen takk for gode ord nederst i innlegget ditt – og glad jeg kan hjelpe litt til, med det lille jeg kan :) Ønsker deg en herlig kveld videre, stor klem fra Mette

igi sa...

He, he! Litt av en ekspedisjon. Godt dere fant veien hjem igjen.
Kos deg i helga.
Klem

Lillelaila sa...

For en tur dere fikk!
Helt umulig å finne frem i Oslo med alle disse ringene deres, og i hvert fall uten veibeskrivelse!
Kanskje det ligger en GPS under juletreet i år Madelèn ;)
Kos deg i helgen!
klem fra Laila

Maias Lille Verden sa...

Hihi! Nå måtte jeg flire litt. Jeg er fra oslo og kjører der hver dag, så for meg høres det helt fjernt ut. Men jeg er ikke noe bedre når jeg er i andre byer, så jeg skjønner deg godt jeg :-)

Jeg ønsker deg en fin fin fredag!
Klem

Shabbylishious sa...

Hei Madelén . Fant bloggen din nå jeg. Nå har jeg flirt godt her ei stund. Mye morsom lesning og veldig mye inspirasjon. Super blogg, så her tenker jeg at jeg følger med.
Takk for tipset om not on the high street, viste ikke om den plassen så nå har jeg enda en plass å sikle i. ;-)
Tudelu!
Line-Cathrin

Christine sa...

He he he..må le litt, sjøl om da sikkert ikkje va so morsomt der og då..ein god historie om ein litt spesiell ekspedisjon ;)

Ha ei fortsatt finfin helg.

Klemmer :)

trine sa...

Gud bedre for en flott historie du har beskrevet jenta mi hehehehe....

Jeg lo så jeg hiksta og hosta og tårene rant:D

Du er kjempeflink til å kjøre og du greide deg supert-Slottet kommer jeg aldri til å glemme synet av så lenge jeg lever.

Jeg digger deg,og bloggen din.Tror jadden du har en forfatter åre i deg også for du skriver som en drøm.

Suss på deg:D

Related Posts with Thumbnails