"When all else fails, drink tea!"

"When all else fails, drink tea!"

mandag 14. mars 2011

Jeg har tatt et standpunkt...

Det er herved slutt på unødvendig høye regninger og uante høyder med søppel. Jeg orker rett og slett ikke mer!!

Søppelbekjempelsen starter med at jeg fikk ordnet meg et "nei til reklame" klistremerke som jeg har klistret på postkassen. Og  nå etter ca. en uke så merker jeg kraftig nedgang i papirsøppel.
Selvfølgelig savner jeg litt av reklamen, men det eneste de var til bruk for var å "hjelpe" meg å bruke mer penger enn det jeg hadde. Så en kan jo si at det var en liten forbedring både for miljøet og lommeboken min.

Prøver også å kutte ned på plastposer, litt etter litt. Gleder meg til vi får den nye plast bøtta utenfor, for de store plastposene som er nå fungerer ikke når en bor på landet. Enten kommer det noen dyr og river i stykker hele driten ellers er den så lett at den blåser bortover på liten tur over jordet. Ikke noe morro!

(Bilde av perleblomsterne mine på kjøkkenbenken... eeeelsker dem!)

Når det gjelder regningene så tok jeg meg en telefon til tvopperatøren min og fikk senket mnd. beløpet mitt med 150,- 
 (jeg fikk selvfølgelig mindre kanaler også, men det gjør ikke noe).
Kunne gjerne ha kuttet ut alt som heter tv kanaler, MEN en slipper jo ikke unna NRK lisens så lenge en har tv... og da ser jeg liksom ikke vitsen. Jækla gribber! Kunne jeg ikke bare fått hatt tv'en min og filmene mine i fred. Da hadde jeg spart nesten 7000,- i året. Det hadde vært noe det!
Samtidig fikk jeg ringt telenor (internett) og der visste det seg at de hadde "ranet" meg for 600 kr for mye hvert kvartal siden.. eh.. ja.. veldig lenge. Altså jeg kunne hatt et like kraftig abonnoment til over halve prisen. Tusen takk for "flott" kundeservice altså. Tullinger!!
Tenk på alle de fine koppene jeg kunne ha kjøpt for de pengene... eller mer viktig, kanskje jeg kunne ha kjøpt noen nye vinduer.
(det er veldig kaldt her i huset mitt)


Så nå må jeg bare fortsette å finne billigere løsninger i hverdagen slik at meg og min kjære får litt til overs til "viktige" ting ;). Mitt neste prosjekt er å finne en billig frisør. Fikk tips i går om at det fantes en eller annen nettside hvor man kunne bestille time til et par hundrelapper. Må ringe svigerinna mi igjen å få den adressen, for her vokser håret i uante lengder.. æsj.

Klem Madelén

PS: Gardin prosjektet står fremdeles helt stille, men det er bare fordi ånden ikke har kommet over meg enda... så fortsettelse følger fremdeles.

16 koselige kommentarer:

hjertero.com sa...

Hmm... Mye likt som surrer rundt i hodene våre om dagen skjønner jeg.

1. Plastpose-prosjektet har jeg vært veldig flink til en stund, og andre kunder kikker rart på meg når jeg drar opp en plastpose fra vognen og sier "nei takk" når hun bak kassen spør om jeg vil ha pose. Jeg digger det faktum at jeg der og da fremstår litt sær og sparsommelig! Haha :)

Plastsekken... Hm, her vi bor har vi gode resirjulerings- og gjenbruksrutiner og det er jeg veldig fornøyd med!

Ellers er det mye sparing på gang her i huset om dagen også. Mannen sa her isted at han faktisk har trappet ned på snusingen for å spare penger. Ikke værst! Bufferkontoen vår er en katastrofe om dagen, så nå må det virkelig spares!

-Og hvis du ikke finner den frisøren du snakket om, så kan du jo spørre etter lærlinger! De er jo veldig billige, og ofte nøye, så finner du deg en ok lærling er jo det gull!!

Ble en lang kommentar dette her, men sånn er det når du skriver om ting som engasjerer! ;)

God mandag til deg!!

Klem fra Silje :)

hobbyvimsa sa...

Ja her kjenner jeg meg igjen!!

Har tatt en slik rens jeg også..

Telenor er ikke akkurat flinke til å informere kundene sine.De er rett og slett så dårlige at jeg byttet leverandør for 1,5 år siden.
Byttet til one call og har spart masse penger,er super fornøyd!

Ha en fin ny uke!!!

Klem Linda:)

Livets drøm/Eva Elisabeth sa...

Kjekt å komme igang med slike tiltak. Her vet jeg at vi kunne gjort en stor innsats også...

ha en fin uke
klem

Lillelaila sa...

Det er så befriende deilig å ta tak i ting som kanskje har skurret og gått i lang tid!! Få ordnet opp litt! Hva gjør vel det om man mister noen tv kanaler.. sikkert nok alikevel! Flink du har vært! Du må jo melde deg på Vivestad Markedet Madelèn! Skal komme å handle hos deg jeg ;)
klem fra Laila

igi sa...

Ja det er viktig med en gjennomgang av og til. Vi prøver å handle 1 gang i uka, spiser opp rester osv. Tror i sparer mye penger på det.
Klem fra Igi

June sa...

Absolutt et eksempel til etterfølgelse, Madelèn! Er nok mange av oss som burde gjøre som du! Vi nordmenn sløser, kaster og forbruker i gigantiske mengder - enten vi har råd til det eller ikke! Uansett så er det en uting!
Takk for at du minner oss på at de fleste av oss har et stort forbedringspotensiale på dette området! :)

Bildet ditt er forresten nyyydelig!!

Ha en fin kveld!
Klem
June
Nostalgi & Skriverier

Kristine sa...

Amen! Hehehe...kongeinnlegg!! :-)

Klem Kristine :-))

Ps. Ikke prøv å sett ut bleiepose når den tid kommer...den er skjæra innmari glad i = ÆSJ ÆSJ ÆSJ! :-))

Husmannsplassen i Hidlesundet sa...

Herlig innlegg:-)
Huff - ja, det er mange plasser vi kunne spart inn litt. Får se å ta meg en telefonrunde i morgen.
Ellers tar jeg med handlenett til butikken.Til tider er det litt manko på poser hos oss. Sortering av plast og matavfall er blitt rutine. Men vi kan bli enda bedre på andre områder. Takk for at du minner oss på det:-)

Og du - din far har vel krukkene enda?

Ha en fornøyelig kveld:-) Klem fra Hjørdis

Tyrifryd ♥ Monica sa...

Herlig innlegg!! Jeg burde også tatt en slik opprensk, det er så altfor lett å bare akseptere alle regningene som kommer, selvom man selvfølgelig gjerne kunne tenkt seg å slippe alle sammen!!
Og søpla...ja hva skal man si.. Vi fyller en søppelsekk i uka med reklame - jeg leser den jo ALDRI! Men å skaffe meg en NEITAKK lapp har liksom ikke streifet meg..

Takk for inspirasjon. Nå blir det skjerpings - Amen!

Klem klem!

Maias Lille Verden sa...

"Vårrengjøring" er viktig. Når man er sammen med en økonom som jeg, er det han som har orden på alt! Men jeg kjenner meg igjen i den telenorhistorien, vi har get vi og er strålende fornøyd med det :-)

Noen ganger er det bare viktig å ta i ett tak, her på Nesåsen skal det spares penger til New York tur. Vi skal ikke spise ute mer enn 1 gang i måneden og jeg får ikke shoppe klær og han får ikke kjøpe dvder. Alle monner drar :-)

Klem klem

Jennys fire vegger sa...

Dette var det mest fornuftige innlegget jeg har lest på lenge! :-) Her er det tydeligvis penger å spare, så kanskje vi skal ta en sånn "runde" også. :-)

Ha en fin kveld videre.
Klem Jenny

Pink lady sa...

Et lite tips av meg er å gå gjennom forsikringene, mange er dobbelforsikret og det kan uansett være litt å spare på å skifte forsikringsselskap(kanskje du er medlem i en organisasjon som gir deg billigere forsikringer et annet sted?). Ellers er det lurt å sjekke ut bankens boliglånsrenter, true med å skifte og eventuelt skifte om du ser at du sparer renter!

Flott at du setter i gang miljøtiltak! :)

Klem Pink lady

LykkeLise sa...

Fantastisk:)

Jeg har begynt på samme sporet, og har spart inn masse på mobil..10 000 i året faktisk! Bytta abonnement og betaler nå bare 199 i mnd:) Skal prøve å finne flere måter å spare inn på...

Ha en super uke:)

Klem Lise

Ida sa...

Hei på deg, så koselig at du ville være følger inne hos meg :)

Jeg kjenner meg igjen med plastpose styret, gleder oss også til å få en dunk til nettopp dette.
Nå tenkte jeg også at jeg skal få tak i et slikt klistermerke, får jo så mye søppelreklame hver eneste dag...

Legger meg som følger hos deg også!
Klemmer fra Ida :)

Stine sa...

Tusen takk for en nødvendig påminnelse om grep en bør og kan gjøre i hverdagen for å spare litt penger. Det forsvinner nok ut, om en ikke skal sponse de store bedriftene med ekstrapenger også!

Huldra sa...

Smart for både lommeboken og miljøet det der. :)
I forhold til frisør, tar jeg faktisk saksen og jafser selv sånn dann og vann i flere måneder, før jeg plutselig en dag må få frisøren til å lage noe som ligner en sveis igjen. Alt funker- med mye voks eller spray underveis.. ;)

Related Posts with Thumbnails