"When all else fails, drink tea!"

"When all else fails, drink tea!"

tirsdag 22. mars 2011

Madelén gjør ting hun ikke kan.

Det er igjen duket for "Madelén gjør ting hun ikke kan".
Denne gangen ønsket jeg å sy mine egne gardiner og en lin løper til stuebordet. Ikke noe problem, tenker jeg.
Tja, noen problemer ble det vel, men det gikk vel greit tilslutt.

 Den dagen jeg kjørte min mor til Rikshospitalet så fikk vi jo også vært innom Stoff og Stil på veien hjem.
Her fikk jeg en liten gave av mor
(stoffene som er avbildet over + en super lang og stor linjal).
Snakker om flott mamma gitt ;). For jeg var blakkere enn blakkest og da hadde det jo ikke blitt noen nye gardiner ;).


Jeg ville ha lyse gardiner med litt grønt i, siden det nå er vår. Derfor valgte jeg dette stripete stoffet.
ELSKER det! 

 (Ser dere enda en levende blomst i vinduet.. uuuh skummelt. Se også bort ifra den utrolig stygge taklampen.)

MEN å få gardinene til å henge sånn nogelunde greit kan jeg bare glemme enn så lenge.
Stoffet er jo rimelig stivt og siden jeg sikkert ikke har sydd denne gardinen etter "forskriftene" så får jeg vel bare regne med slike skavanker. Jeg har prøvd å stryke inn brett, men dette ga ingen stor virkning, men jeg regner med at mitt neste par (utav 3) blir mye bedre. For det er ikke snakk om å kaste disse gardinene.
Stoff er jo så dyrt ;).



Løperen på bordet ble akkurat slik jeg så for meg.
Naturlig og røff!
Men å stryke lin, det er noe jeg ikke har gjort så mye. Jeg prøvde å få ut skrukkene i går og dere kan jo se på bildet at dette kanskje ikke var helt vellykket.
Her har jeg pyntet opp med et loppefat, mine favoritt blader og en liten blomst... me like.

Alt dette ble da til for den nette summen av 250,-.
(er jo ikke så gæli det synes jeg.. hva synes du?)


Klem Madelén

11 koselige kommentarer:

Maias Lille Verden sa...

At du kaller det ting du ikke kan, er bare tull, for jeg synes det var nydelig!

Et lite tips ang gardinene er blysnor. Du kan tre en blysnor nederst i gardinene, da blir de tunge og faller mer naturlig. De reddet mine gardiner :-)

Nydelig løper også!
Klem

hobbyvimsa sa...

Hei høpp!!

Snakk om snill mamma,herlige stoff,og gardinene ble flotte tross skjønnhets feil,det er bare sjarmerende,er det ikke hjemmelaget da?

Ha en flott kveld..

Klem linda:)

Miss Mette sa...

Flinka :)
Gardinene var kjempestilige!!! - og det samme med linduken :) - det som er med lin, er at den går ikke ann å stryke, jeg får det i alle fall ikke til :D men tøft er det :) Ha en fin kveld videre søte du, stor klem fra Mette

MarnyAlice♥Kalas Mystiske Hjørne sa...

FLinka!

Kjempetøff duk!
Og slike gardiner hadde eg ALDRI klart å sy!!!

Klem M♥

igi sa...

Jeg synes tittelen burde vært "Madelen gjør ting hun kan". Du er flink og resultatet ble veldig bra!
Klem

salige lavendel sa...

Så flink du har vært, det ble jo kjempefint!Jeg har massevis av lin i både duker, gardiner og puter og jeg har funnet ut at man må ta det ned fra snora før det er tørt og stryke det mens det enda er masse fukt i stoffet. Faktisk tar jeg også duken rett ut fra vaskemaskinen og legger den på bordet og glatter ut med hendene og strekker den litt her og der, så slepper jeg å stryke i det hele tatt.

Kaoskontroll sa...

Jeg synes du er tøff som gjør dette! Min symaskin står ennå ubrukt i skapet. ;)
Men tror ikke man må sy så mye før det begynner å gå lettere. Det er iallefall det jeg har hørt. :) Og jeg synes du har gjort en god jobb jeg!

Ser nok ut som det blir marokkansk give- away. Jeg liker også godt det norske, men det marokkanske også... for å ikke snakke om det franske, det amerikanske, det engelske, det svenske...
Ja, det er fine elementer å hente hos så mange! :)

Klem

Tove `blogg verden sa...

Superflink er du!!! Jeg har så lyst å sy liftgardin til badet....men det er skummelt det ;)
Klem Tove

Jennys fire vegger sa...

Gardinene ble jo flotte de, ser ikke helt problemet her. :-D De henger seg nok til, gjør de ikke?

Og lin syns jeg er finest med akkurat sånn type skrukker du har i løperen! :-) Blir vel ikke røft når det ikke er litt skrukkete? :-D Lekkert bilde!

Kjempeflink du!

Ha en fin dag videre.
Klem Jenny

Fra huset i svingen sa...

Synes det ser ut som om du kan dette jeg ;-)
Kjempefint ble det! Tenkte jeg skulle prøve meg foran symaskinen snart også, men har enda ikke fått somlet meg inno Stoff og Stil ;-)
Ligger foressten en liten award til deg inne hos meg: http://frahusetisvingen.blogspot.com/2011/03/award-og-give-away.html

Klem Karianne

trine sa...

Hei Madelèn:)

Dette klarte du skikkelig bra og jeg har skredderlinja på yrkesskolen hehe..

Bly snor er tingen for gardiner i den type bomull jenta mi -da kan du bare ta opp litt i endene og tre det inn med ei litt stor stoppenål!

Ellers så er tipset for å stryke lin å enten stryke det rett fra vaska eller bruke et dampstrykejern på full damp.
Dynke stoffet og legge det i fryseren et par timer er også en metode.
Lin må aldri ligge lenge vått for da løser det seg opp. Husk det er organiskt materiale:D.

Nå sier jeg natta :D

Related Posts with Thumbnails