"When all else fails, drink tea!"

"When all else fails, drink tea!"

torsdag 2. juni 2011

Tanker om fremtiden og et lite kupp!

Dagene går så utrolig fort for tiden.
Jeg ser her i bloggland at det ikke bare er meg som følte at mai bare føyk rett forbi. Fikk nesten ikke tid til å ta og føle på mai før juni kom, men for all del, håper juli tar med seg sommervær og rolige stunder.

Om drøye 2 uker er jeg arbeidsledig og skal unne meg min første sommerferie på min 10 års lange arbeidskarriere.
Når "ferien" da er over så blir det fulltidsjobb med å finne meg en fulltidsjobb. "At jeg tørr?!", er det mange som sier til meg. "Hvordan skal du få til dette?". Jeg må innrømme at jeg sakte men sikkert begynner å kjenne nervene, men jeg har fremdeles klokketro på at dette kommer til å ordne seg for det beste tilslutt.


Det som gir meg nerver er tanken på "hva skal jeg bli når jeg blir stor"-greia. Har så lyst på en jobb som gir meg en helt grei økonomisk trygghet og som gir meg glede i hverdagen fordi jeg holder på med noe jeg brenner for. Jeg har jo selvfølgelig noen tanker om hva dette kunne vært, men skjønner jo også at slike jobber ikke bare dukker opp helt uten videre.

Føler noen ganger at jeg lever i feil tidsalder, for før var det jo slik at de som ønsket å jobbe fikk all mulighet til å gjøre det (selvfølgelig gjaldt dette mest for mannfolka). Jobb gjerne så mye som mulig! Fant man først et sted med en fulltidstilling så var man der til man ble gammel. Bedriften brydde seg virkelig om deg og du var ikke utskiftsbar, sånn jeg føler det er nå. Jobben var liksom ditt andre hjem og kundene var dine venner. Og kundene kom tilbake igjen og igjen fordi det ble en hyggelig opplevelse.
(Dette er min oppfatning på hvordan det var før i tiden... )

Nå er det mer slik at kunden ikke orker å se på deg engang. De bare handler det de skal, slenger pengene på disken og det er såvidt man får svar når man ønsker dem en hyggelig dag. Er det bare meg som synes det er utrolig frekt? Et smil koster liksom så lite å gi.


Det er vel derfor drømmen om å drive noe selv er så stor hos meg. For da hadde (mest sannsynlig) all den tid du la igjen i bedriften resultert i et fantastisk miljø og glade kunder, som igjen gir avkastning. Men til og med jeg skjønner at det er utrolig mange fler faktorer som spiller en rolle når man driver selvstendig, samtidig som man ikke kommer langt uten egenkapital. Derfor legger jeg nok den drømmen på hylla enda litt lenger.


Huff da, her fikk dere den avhandlingen. Hadde bare den usedvanlige trangen til å skrive ned alle de tankene som surrer i hodet mitt. Ingen valg er tatt enda og foreløpig gleder jeg meg bare til å ha litt fri. Håper go'været ikke glimrer med sitt fravær.



Jeg vil også vise dere mitt siste lille loppekupp.
Var på loppa sist lørdag. Var rimlig skuffende innhold og prisene på de få tingene jeg likte var skyhøye så jeg lot det ligge.
MEN disse super søte hjerte kakeformene fikk bli med hjem.


Håper dere har en fin himmelsprett-dag.

Klem Madelén

12 koselige kommentarer:

Lykkeliten sa...

Hm, må nesten tenke litt på dette du har skrevet her før jeg kommer med en fornuftig kommentar.
Forstår mange av dine tanker og drømmer, og siden jeg nå er en "voksen" dame som har møtt den berømmelige veggen i min egen yrkeskarriere, er det mye jeg har lyst til å si.
Akkurat nå går jeg i tenkeboksen, ønsker deg en fantastisk dag og håper du ikke stresser med å finne drømmejobben. Den kommer når du minst aner det!

Klem fra Lykkeliten

trine sa...

Du skriver om dine tanker og drømmer på en måte som berører Madelen.

Fortsett med det!

Ha is i magen og gi deg selv litt tid og ferie etter 10 år i stroppen.Er ikke mange unge jenter som kan si det i dag,skjønner du!

Jeg tror på deg og du vil finne en jobb så sant din innstilling er litt elastisk:O)

Det gjør godt å lese din blogg.
Ha en flott sommersøndag:D

MarnyAlice♥Kalas Mystiske Hjørne sa...

Ta ein fortjent ferie! Og tenk meir på jobb etterpå du☺ ...det er nok ikkje lett men.....

God helg☺

Klem M♥

Herman Grans ♥ sa...

Det dukker alltid opp nåke. Helt enig :) Viss det ikkje er det rette med ein gang, kan du jo berre fortsette å leite mens du jobber i den midlertidige :D
Det ordner seg for snille piker ;)
Klem fra Grete

Huldra sa...

Jeg er 100% sikker på at ei jenta som deg finner den jobben hun skal ha. Ta deg ferie med god samvittighet, så er du nok på`n igjen før du vet ordet av det. :)

Maias Fabelaktige Verden sa...

Hei snupp!

Vet du hva?! Dette innlegget her kjente jeg meg igjen i. Jeg har fra jeg var 15 til jeg var ferdig utdannet i en alder av 24 jobbet i servicebransjen og jeg kan med hånden på hjerte si: "Makan til utakknemlig bransje!" Og jeg jobbet til og med i matbutikk, der folk tror de kan behandle deg som dritt. Så jeg forstår deg veldig, veldig godt!

Madelén, ta deg en velfortjent ferie! Det vil alltid dukke opp noe :)Tro meg... Tanker kan flytte fjell vet du! Så send ut i universet en tanke om at du vil ha en ny,god og inspirerende jobb - så får du se hva som skjer :)

De kakeformene der har jeg! De er perfekte til creme brulee!

Ønsker deg en nydelig himmelsprett!

Klemklem

Fru R. sa...

Flott at du deler disse tankene med oss, og klart noe dukker opp. Har aldri beundret de som følger drømmene sine og går ut av faste trygge rammer. Klart økonomi spiller en stor rolle for å ta slike avgjørelser, det er vel derfor mange ikke tør følge instinkt og drømmer og bare fortsett i tralten. Syns du er tøff jeg.
Klemz

No.15 sa...

Noen ganger er det fint og lurt å få tankene "ut" et plass. Klart en jobb dukker opp, det er bare noen ganger kjedelig å ha is i magen, man vil vite. Håper sommeren din blir fin allikevel, og at du kan nyte en liten pause.

klem

Ragnhild - Kunsten å elske sa...

Hei! Var koselig å treffe på deg her om dagen. =)

Jeg må innrømme jeg er helt enig med deg når det kommer til kundebiten.. Har selv jobbet i butikk, og det er ikke alltid noen takknemlig jobb nei. Dessverre. Og dessverre er det også slik at det finnes mange ansatte i butikker som også er temmelig sure og tverre, og overhodet ikke har noe kundeservice å gi. Det blir vel en litt sånn ond sirkel det der antar jeg. Sure kunder = sure ansatte = sure kunder osv. =(

Håper du finner Drømmejobben etter litt velfortjent ferie! =) Du er tøff!

Skjønne former!! Sånne kunne jeg tenkt meg.

Klem

Marita (ensmakavhonning.com) sa...

Jeg tror det er mange som kunne ha kjent seg igjen i det du skriver, det er litt deilig å se at det ikke er bare jeg som har slike tanker:) Men det pleier stortsett og ordne seg på en eller annen merklig måte, så kos deg med en velfortjent ferie:)

Elsket de formene forresten!
De hadde passet så fint på kjøkkenet mitt ;P Et veldig bra loppefunne med andre ord:)

Ha en fin kveld :)

Petrine sa...

Hei.
Takk for tipset ang. hagepaviljong. Har fortsatt ikke kjøpt noen, så den skal jeg sjekke ut :)
Synes heller ikke at det gjør så mye at den blir litt blass når den er beige. Verre hvis den er blå liksom, så tror nok at jeg skal gå for en lys farge.

Søtt, lite loppekupp du har gjort forresten :)
Ha ei fin helg!

Tyrifryd ♥ Monica sa...

Ta deg en velfortjent ferie!! Forsåt tankene dine, alt var liksom så mye koseligere i gamledager, men det var også mye tyngre enn det er idag... Det er nok en fremstilling om et liv vi skulle ønske vi kunne få oppleve, jeg tenker mye på det selv. Men hadde vi fått prøve hadde vi kanskje valgt 2011 alikevel?!

Drømmejobben dukker opp når du minst venter det, ha is imagen og nyt sommeren!

Pssst: Jeg leste også hos anettesHus at de er tomme for bukkene, men det er bare de i bjørk. Jeg måtte jo inn å sjekke på varehusene når Anette tipset om disse godsakene. Jeg har ønsket meg slike lenge, men ante ikke at Ikea hadde dem. Etter at jeg flyttet til grisgrndte strøk et jeg ikke like oppdatert lenger -og det er kanskje like greit for lommeboka?!

Hoi, dette ble litt av en avhandling! Er vel best å komme seg i seng, natta:)

Related Posts with Thumbnails