"When all else fails, drink tea!"

"When all else fails, drink tea!"

tirsdag 13. september 2011

Bokanbefaling

Har akkurat lest ferdig Game of Thrones, bok 1 i George R.R. Martins romanserie A song of ice and fire. 
Jeg er heilt i flammer her... FOR en bok!!
 Jeg vil gjerne dele litt av denne lesegleden med dere som er innom her på bloggen i dag.


Litt om handlingen:
Den er satt til middelalderen, i en verden som fremstår som en krysning av vår egen historie og et magisk fantasyunivers. Dels drama, dels fantasy, noe jeg elsker! 
Den evige kampen om kongetronen står sentralt og bokserien starter med at Lord Eddard Stark, i tv-serien spilt av Sean Bean, blir spurt om å ta over jobben som kongens høyre hånd, etter at den forrige trolig er blitt drept.
Rundt denne hovedtråden spinnes det en rekke bihistorier, hvor alle har de grunnleggende ingrediensene for et klassisk drama, nemlig makt, begjær, kjærlighet, sorg, lengsel, hat og misunnelse.

(Noen bilder fra Game of throne tv-serien, som akkurat har avsluttet sin første sesong...
gleder meg til fortsettelsen til neste år. )







Nå som jeg har avsluttet den første boken kan jeg ikke vente et sekund til å ta opp neste bok for å se hvordan det går med mine favoritt karakterer.
Storyen er velskrevet, fengende fra første side og, sist men ikke minst, uforutsigbar. Noe som er veldig viktig for meg, da jeg har lest endel lignende litteratur før. 

Selvfølgelig når en bok er uforutsigbar så skjer det som regel ting du ikke skulle ønske skulle skje. Handlingen strider så mot den vanlige happy ending- følelsen som man er vant til at man kan finne på å rope ut i sinne og kanskje gråte en liten tåre når alt ser ut som verst.
Men det er disse historiene som gir meg mest. For de gir, først og fremst, leseren en opplevelse. Det skal nevnes at dette ikke en serie for alle hjerter. Den er til tider skikkelig fæl og appellerer vel kanskje mest til menn. 

Husker en kamerat av meg anbefalte meg denne bokserien når jeg var 15, men det skulle suttern meg ta over 10 år før jeg fulgte rådet hans og jeg angrer på at jeg ikke har tatt tak i det før.

Så for dere som ikke er redd for å lese noe annerledes. Ta sjangsen på Game of Thrones. Eller se tv-serien som er skikkelig bra, og veldig lik boka.


Klem Madelén 

4 koselige kommentarer:

MarnyAlice♥Kalas Mystiske Hjørne sa...

Høyrest kjempespennande ut☺
Takk for tips☺

Klem M♥

Igi sa...

Høres ut som om dette er en bok for meg!!
Takk for tips.
Klem

Fabelaktig sa...

Høres ut som en bok for meg!

Kose deg masse idag!
Klem

Husmannsplassen i Hidlesundet sa...

Takk for boktipset! Høres spennende ut.
Og tusen takk for gode råd vedr. "koblingen" min!
Men akk - det går ikke. Når jeg trykker på kobling kommer et vindu opp. Når jeg da trykker på høye musetast kommer ikke teksten "lim inn". Åhh jeg savner slikt det gamle programmet. Jeg skal ikke gi opp:-)
Klem:-)

Related Posts with Thumbnails