"When all else fails, drink tea!"

"When all else fails, drink tea!"

onsdag 5. oktober 2011

DIY: Ståltråd gresskar

Så morro å se at ståltråd gresskarene falt i smak.
Så her er et lite gjør-det-selv innlegg til mine lesere.

1. Finn frem utstyret ditt.
Jeg fant ståltråd på Monter (10kr stk). Avbiter og tang er nødvendig (selv om jeg ikke hadde tang selv.. noe jeg angrer bittert på) ellers hadde jeg noe smykke-tenger som jeg også brukte, men som strengt tatt ikke er så nødvendig.


2. Klipp til 6 stenger i ønsket lengde. Større lengde = større gresskar.


3. Klipp til et midtstykke på ca. 15-20 cm eller mindre hvis du lager et lite gresskar.


4.1. Begynn å snurre midtstykke rundt midten av de 6. Her er det utrolig smart å bruke en tang (men det hadde ikke jeg ). Som du kanskje kan se så har starten fått en liten bøy slik at jeg kan tvinne over den slik at den setter seg fast.


4.2. Tvinn rundt og rundt til du har dekket bøyen.


5. Nå nærmer vi oss slutten her... Nå kan du brette inn sidene som vist på bildet. Hos meg er det litte granne skjevt, men det gjør ikke no. Man kan alltids dra litt i trådene på dette tidspunktet for å få det like langt på bege sider.


6.1. Nå skal vi tvinne toppen. Samme innfalsmetode som på trinn 4 med en liten bøy i tråden.


6.2. Når du har tvinnet litte granne så kan du brette trådene inni til hver sin side.


7. Her gikk det litt fort i svingene for meg og kamera. Glemte jo helt å ta bilde, men det jeg har gjort er å tvinne meg oppover og ut på en av "greinene". Klippet av når jeg kom til slutten. Så startet jeg å tvinne på den andre greinen,


8. Nå kan du forme gresskaret ditt i ønsket fasong. Merk: Det er lettere å gi fasong jo større gresskaret er.


9. Du er nå ferdig! 


På det største gresskaret så startet jeg med lengde på litt over 1 meter. Tilpass etter ønsket størrelse.
Lykke til! :D

Da håper jeg flere også prøver seg for det er på langt nær ikke så vanskelig som det ser ut, men det gjør vondt på fingrene da ;).
Ønsker alle som er innom en flott høstferie. Nå skal jeg snart på fårikål middag... nam nam.

Klem Madelén

15 koselige kommentarer:

Livets drøm/Eva Elisabeth sa...

Så kjekt med forklaring.... Gresskarene dine ble jo bare kjempe lekre...
Ha en fin onsdag
klem

Husmannsplassen i Hidlesundet sa...

Så flotte gresskar du har laget! Og så utførlig beskrivelse! Du er god! Panduro kan bare glede seg!!
Ha en flott onsdag!
Klem:-)

Igi sa...

Tusen takk for DIY!

hobbyvimsa sa...

Hei høpp!!

Disse var jo super søte.Har en sønn som har dilla på gresskar.Han hadde blitt over happy om jeg hadde laget en slik til han.Takk for at du deler:)

Nyt kvelden:)

Klem Linda:)

Fabelaktig sa...

Du er virkelig en inspirasjon :)

Nå er det ikke lenge til vi kan skåle i vin og kose vårs.. hihi!
klem

Bjørg ✩ Huset ved Fjorden sa...

Så flott at du deler framgangsmåte!!:) Såg ikkje så vanskeleg ut, og kjempefine vart dei!:))
Ha ein fin kveld Madelen:)
Klem:)

Har en drøm... sa...

Hei Madelèn;)
Takk for koselig hilsen på mitt mit bloggtreffoutfit-innlegg;))
Godt og høre at det er i allefall en til som ikke skal ha kjole og veldig MYE pynt;))
Er koselig at vi kan troppe opp i det vi liker best og gå i, blir koseligst da;))
Tipper dert blir mange FLOTTE damer i kjoler, skjørt, bukser og tights jeg, og alle kommer til og være like fine;)
Antrekket ditt hørtes jo knalltøfft ut...!!

Gleder meg VELDIG nå kjenner jeg;)

Klem Line

Lillelaila sa...

Tusen takk Madelèn!
Kjempefin forklaring!!
klem fra Laila

Eva sa...

Dette er bare toppen av topp! :)
hilsen Eva / BoligDrøm

STYLIZIMO sa...

Genialt!

fryd&forandring sa...

Du verden, dette skal nok jeg også klare!! -og du, det kan være kjekt å bruke sånne arbeidshansker med gummiert innside. De har sånne på biltema bl.a. -så slipper du såre fingre!

Ha en fin dag!

Heimefronten sa...

Du er nå bare søt som legger ut så flott forklaring til dine vakre gresskar. De skal jeg prøve meg på. Ønsker deg ei fin helg. Klem fra Tone

Sol i Villa Blå sa...

TAKK for titten!

Ønsker en riktig god helg :)

Lykkehjertet sa...

Wow!

Jane sa...

Så kule disse var :0)

Takk for hyggelig treff i går. Var kjempe koselig å snakke med deg. Så masse godt å spise, drikke og DE goodiebaga da. Der var det jammen meg masse snadder. Skal du på juletreffet den 3. nov eller?

Klem Jane.

Related Posts with Thumbnails