"When all else fails, drink tea!"

"When all else fails, drink tea!"

torsdag 27. oktober 2011

Huff og huff.

"DOKUMENT2: DET VAKRESTE PÅ KVINNEN (TV2 21.40) Norske kvinner har råd til å være forfengelige, og kjøper ekte løshår for millioner av kroner hvert år. Men hvor kommer alt håret fra? Bli med på en nesten uvirkelig reise, hvor fattige indiske kvinner blir barbert skallet med løfte om at Gud vil gi dem et bedre liv. Filmen presenterer en rå verdenshandel, der noen blir søkkrike og andre sitter igjen uten et hår på hodet ..."
(Tekst og bilde fra tv2.no) 


Var det fler enn meg i går som så dette programmet og ble forferdet og skuffet over skjønnhetsholdningene som blir fremstilt her i Norge? Ble nesten litt småkvalm av hvordan de norske frisørene, rosabloggerne og andre mennesker nærmest var stolte over at de faktisk solgte og brukte 100 % ekte hår. Det skjønner jeg meg ikke på... tenker de virkelig ikke på hva slags rå verdenshandel de er med på å støtte? Jeg ville heller vært stolt av å IKKE være med på slikt. Og hvis jeg, gud forby, noen sinne skulle funnet på å puttet ekstra hår på hodet mitt (f.eks. i bryllup eller andre annledninger) så skulle jeg i allefall vært bombesikker på at det var syntetisk. 
Har du lyst på langt hår så får du suttern'meg klare å spare, mener nå jeg.

Samtidig vil jeg gjøre det klart at jeg ikke nødvendigvis rakker ned på alle som bruker ekte hår... for all del. Har man f.eks. vært igjennom en hard sykdom som har tatt rotta på håret ditt så forstår jeg veldig godt at man ønsker seg "identiteten" sin tilbake... eller om man har en annen god grunn, men ren forfengelighet har jeg tungt for å støtte. Hvis man liksom ikke ser ut som det media fremstiller som perfekt så kan man ikke være lykkelig? Nei huff og huff for en ufyselig tanke.

Er ikke ute etter å støte noen altså, men dette er mine private meninger. Tar gjerne imot andre sine meninger også fordi jeg regner med at det er for og imot sider også her.

Klem Madelén

6 koselige kommentarer:

Åse fra mitt lykkehus sa...

Jeg satt igjen med en ekkel smak i munn, ikke att jeg har løshår men bare tanken på att jeg kjenner folk som kjøper hår fra India.
Snakke om utnyttelse av de svakeste. Kjenner jeg blir irritert igjen, uff.

Klem Åse

TreToEn sa...

Jeg fikk ikke sett dokumentaren i går, men jeg er enig med deg i det du skriver.

Folk vet kanskje ikke så mye om dette, men forhåpentligvis var det noen brukere som fikk en litt dårlig smak i munnen og tenker seg om neste gang...

Tommensgirl sa...

Helt enig med deg.. Jeg har satt på løshår en gang, for noen år siden,men da var det syntetisk hår... Håper folk for øynene opp etter denne dokumentaren,og boikotter å bruke ekte hår, hvis de skal ha løshår.

Åse fra mitt lykkehus sa...

Hei igjen kjøpte hylla på Åhlens.-)håper du får tak i en du også da.
Klem Åse

Marianne H. sa...

fikk sett den på nettet igår og det var sterke scener! Ble helt sjokkert hvordan det foregår, jeg har aldri vært mer sikker på at jeg ALDRI skal ha extension.. jeg drister meg til en parykk til 149 kr til halloween som er så syntetisk at det lukter dukkehår lang vei.. og heldigvis for det! ;)
Den forklaringen jentene i norske frisørsalonger får er jo helt forferdelig, det høres som fint og flott ut at de ofrer håret sitt til Gud helt frivillig mens sannheten er mye mer brutal og trist. Huff!!

Shabbylishious sa...

Ekkelt ja. Ikke alt hår kommer fra slike svinindustrier da. I usa feks donerer folk håret sitt,også barn til folk som trenger det. Slikt hår er noe annet enn hva skjønnhets industrien har.
Jeg har en parykk faktisk, en skikkelig fin en, men det er sytetisk så det holder, men det vises ikke så jeg skjønner ikke grunnen til å bruke vanlig hår.

Related Posts with Thumbnails