"When all else fails, drink tea!"

"When all else fails, drink tea!"

lørdag 7. april 2012

DIY: Tavle på kjøkkenet.

Jeg har hevet meg på tavle-bølgen.... tro det eller ei.
 Har lenge tenkt at en slikleis artig tavle på kjøkkenet, som jeg kunne skrive mye rart på, var noe jeg ville ha... men jeg ville helst ikke bruke noe særlig med penger på det.
Derfor fikk jeg spurt min snille storebror som er blekkenslager til å "brekke" en plate til meg.


Først var planen at jeg skulle ha en whiteboardtavle, men ingen av pennene jeg kjøpte fungerte på denne spesielle platen (ble bare stygge skjolder). Kunne jo ikke bli noe verre så etter å ha tenkt litt over det så gikk jeg til innkjøp av en stor flaske med svart akrylmaling på Panduro (79,-). Lurte fælt på om jeg skulle kjøpe tavlemalingen som er beregnet til dette, men penge forskjellen ble så stor at jeg forsøkte den billigste først. (Er fullt klar over at vannbasert akrylmaling kan bli vasket vekk over tid, men da får tavlen bare få et nytt strøk igjen hvis det skjer.)


3 strøk senere sa jeg meg fornøyd (brukte malingsrulle).
Derretter prøvde jeg å skrive på tavlen med en hvit blackboard tusj, men dette ble ikke helt sånn jeg så for meg. Veldig tynt og rart. Heldigvis hadde jeg noen kritt oppe på hobbyrommet som jeg løp opp og hentet. Både meg og min kjære fant ut at det så best ut med den gode gamle krittskriften. Men jeg er åpen for tips om en god og tjukk blackboardpenn... hvis det finnes.
 
Så nå kan vi skrive ned det vi må huske på tavla...eller kanskje små kjærlighetsfraser hvis min mann føler seg ekstra romantisk en morgen.


Her har jeg pyntet litt på den ene tavletusjen min med hyssing og lim. Ble ganske stilig synes jeg samtidig som den fikk en kjekk opphengs tråd slik at den kunne henge på spikeren ved tavlen. Bare synd den ikke er til noe bruk lenger :P.


Har også fått sydd meg en herlig "gardin" som dekker det stygge ekstra kjøleskapet vi har. Snakk om deilig og ikke se det store monsteret hver eneste dag. 
For de av dere som ikke har fulgt meg så lenge så kan jeg jo fortelle at bak forhenget er det egentlig en bitteliten tarm/gjennomgang inn til hallen. Den er da "stengt" igjen nå. Kjekt!

Så nå fortsetter jeg å sy noen flere trekk til resten av kjøkkenet. Ikke fordi jeg må, men fordi jeg har lyst.

Klem Madelén

11 koselige kommentarer:

Precious Home sa...

Så fin tavle! Likte godt det du hadde gjort med tusjen...kjempelurt og fint!

ha en fin lørdag!

Størstepia sa...

Så flink du er, og ikke minst kreativ!!;)
Kjempestilig tavle altså!
Gøy å bli så fornøyd med noe en har fixetvselv, både tavlen og forhenget!!;)
Fortsatt god påske til deg!
Klem fra størstepia

elinAnita (eddas) sa...

Flott tavle...Granit selger en slik tusjpenn for å skrive på tavler med.Den er kjempebra:)
Håper du nyter late påskedager:)
klemklem

Hulda sa...

Så stilig! Virkelig flott tavle, synes den skled rett inn i interiøret hos deg!

Marits Hverdagsgleder sa...

Jeg har jo vært der, og det ble kjempefint med forhenget. Tavla var super!

Dronninghuset sa...

HEISAN,
det ble riktig så flott. flink du. PRAKTISK MED KRITT-TAVLE.
takk også for hilsen hos meg. fortsatt gode dager til deg ;-))
varm klem
TOVE

Livets drøm/Eva Elisabeth sa...

Så fint det ble...
Ønsker deg en fin påske videre
klem

Interiør drops sa...

Tavlen ble kjempefin og det
samme med gardinen!! :)
Lekkert!

Klem

Interiorgirl in my interiorworld sa...

så kreativt :)

selv har jeg planer om å bruke bengalakk til "tavlemaling" på en ramme. tavlemalingen er som regel dyrere enn bengalakken har jeg hørt!

en slik blackboardtusj du snakker om kan man få kjøpt hos diverse kontorrekvisita utsalg, bokhandlere også kanskje? litt usikker jeg siden jeg aldri har handlet en slik selv :)

DagensInteriør sa...

Det er så kult med slike tavler i heimen! Så flink du er (:

- L

Eriks sa...

Såg din nya tavla till köket, som du målat ned akryl färg?
Jag köpte nämligen skoltavels färg - griffeltavels färg här hemma hos vår färghandel.
Det är ju tillför "svarta tavlan", det bleks ju inte bort heller pga vatten lika lätt som vanlig akryl färg :)
Eller har du testat det redan?

Jätte fin och hemtrevlig blogg förövrig...Finns många fina inspirerande idéer att hämta hos dig :)
Tack! :)

Mvh
-Erika-

Related Posts with Thumbnails