"When all else fails, drink tea!"

"When all else fails, drink tea!"

tirsdag 17. juli 2012

DIY: Liksom Instagramfilter

 Tenkte jeg hadde lyst til å dele med dere noen småtips om fotoredigering i dag. Jeg er ingen mester altså, det skal dere vite, men jeg synes det er artig å sitte å prøve seg frem. Har du photoshop eller photoshop elements (som er mitt tilfelle) kan du lett få til litt kule effekter sånn som man kan se på f.eks. Instagram. Har prøvd meg litt frem i dag og fant ut noen få steg som gir bildene det lille ekstra/en liten effekt.

Steg 1: Vignettering - lyse/mørke hjørner.
Trykk: Filter - Correct Camera Distortion - Juster vignetten lysere eller mørkere. Her inne kan du også justere bildene hvis de er litt "tunge" i bånn av bildet.

Steg 2: Varmere filter.
Trykk: Nesten nederst i høyre hjørne finner du en sirkel som heter Create Adjustment Layer - Velg Photo filter - Velg warming filter i ønsket grad (jeg valgte 44% på bildet under) .

Steg 3: Kalde filter.
Gjennta steg 2, men velg cooling filter istedenfor.



 Steg 4: Uskarpt blåskjær.
Trykk: Lag et ekstra lag først - Filter - Other - High Pass - Velg ønsket styrke på effekten (jeg valgte 250,0 pixel) - Juster prosenten i ditt ferdige lag (jeg valgte 80%). 

En effekt (som kanskje ikke alltid passer like godt) er å gjøre bildet skarpere og dermed få korning i bildet. Dette er en effekt jeg digger for øyeblikket. Dette kan se veldig stilig ut og noen ganger være veldig irriterende. I Photoshop elements kan du legge på et skarpt lag og dermed viskle vekk det du ikke vil ha skarpt eller beholde all korning. Her kan man prøve seg frem og finne det uttrykket man liker best.


Håper denne bitte lille veiledningen kan hjelpe noen der ute.
Et tips som jeg har brukt mange ganger er å søke opp videoer på youtube.com om photoshop redigering. Her er det mange fine tips.

God mandag alle herlige og takk for alle flotte kommentarer på gårsdagens innlegg.
 

6 koselige kommentarer:

LykkeLise sa...

tuuusen takk for tips!
Suger til meg alle fototips:)
Har planer om å ta nyfødtbilder av
lillebror når han kommer,
men da må jeg visst redigere i PS
sier de som kan det...
men er det ille vanskelig å lære
seg eller?

Klem Lise

Nina Kristin Espeland sa...

Fine tips! :) Eg har Photoshop, men eg har enda ikkje lært meg å bruke det. Burde absolutt brukt tid på det då eg likar godt å ta bilde! Er det vanskelig??

Lys synest eg er viktig nåe en tar bilder! Spes når en skal ta av nyfødte! Om du har løs blitz så er det enklere. Har du ikkje det, prøv å send blitzen i taket med eit sølvfat/ sølvpapir. Eg har eit Canon kamera, å eg syns bilder der en må bruke vanlig bliz blir veldig blå.. Eg hadde tilfedig eit sølvfat ståande ein dag eg skulle ta bilder av ungane, å når eg løfta lyset vart bildet perfekt. ca. 30 graders vinkel (O: (likar nesten bedre det eller kva eg likar å bruke løsblitz)

Du får teste det ut! ;)

Fin blogg du har forresteb! :)

Tre Engler sa...

Hei!
Så flott at du dele dine tips med oss:)
Er selv ikke så god på bilder, så dette var nyttig:)
Sov godt

Klem Merete

Blåbærtua sa...

Så kjekkt å få så gode tips,er så kjekkt når ein deler tips:)
Fin kveld til deg!

hobbyvimsa sa...

Takk for gode tips!!

Har selv Photoshop e 10,men syns d er et mareritt.Må
Få satt meg ned å lært d skikkelig;)

Snart begynner begge barna i barneh å ta får jeg tid
Til alt jeg ikke har fått gjort de siste 4 årene;)

Nyt morgen dagen!!

Klem

Linda

Myke minutter sa...

Foto er såå spennende!! Jeg bruker et redigeringsprogram som heter Aperture, men har absolutt lyst å lære meg Photoshop også. Ha en finfin onsdag! Her skal vi suge til oss solstrålene innimellom regndråpene og kose oss med den nye utesofaen som kom på plass i går :) Klemmer

Related Posts with Thumbnails