"When all else fails, drink tea!"

"When all else fails, drink tea!"

onsdag 13. mars 2013

Jeg har vært i avisa!!



 Forrige uke hadde jeg den ære og ha en boligreportasje i Tønsbergs Blad Boligmagasin. Dette var en veldig impulsiv affære. Ble spurt på fredag kveld, dro hjem fra jobb og ryddet, fotografen kom lørdag kl 12. Jeg stresset? Eh.. ja!! Og på onsdag så var jeg på trykk. Så en kan si at det var en veldig spennende opplevelse :).
Her har dere hele teksen og bildene fotografen tok.

Interiør med humor og varme.

Tekst og foto: Kamilla Weiglin


Hjemme hos Madelén Smidsrød er interiøret preget av humor, sans for gjenbruk og masse varme. Huset i Våle fra 1920 kjøpte hun for 6 år siden,  og mange timer er brukt på inventaret siden den gang. Madelén har sansen for den industrielle og gammeldagse stilen, og et kreativt hode og dyktige hender har fått til nettopp dette.  





Lidenskapen for film og bøker er også en viktig del av interiøret for Madelén og samboeren. De mange bokryggene i hylla har flere funksjoner, og interiørentusiasten syns bokhyllene utgjør en super romdeler i stua.

- Ja jeg liker bøker i et interiør, det er dekorativt, man har gleden av å lese dem og de forteller litt om hvem vi er, forklarer hun.

- Samboeren min og jeg har samme smak, vi har begge sansen for science fiction. Jeg er generelt glad i eventyr, oppfinnelser og reiser oppsummerer Madelen, som stolt viser frem en gammel skrivemaskin av merket Remington, kjøpt på bruktmarked i fjor.

Den er ”My pride and joy”, ler bokelskeren. 

 
- Hvert år er jeg på høstmarked i Vivestad, og jeg ble veldig fornøyd da jeg fikk kloa i denne. Den er gangske tung, så det ble en nokså strabasiøs ferd når jeg skulle få den og andre funn med meg til bilen som sto parkert på andre siden av et jorde, ler hun.


Skapet den lekre skrivemaskinen står på, er også et bruktfunn som Madelén har pusset ned, malt og lakket selv, og dermed gitt nytt liv.  Det samme gjelder spisebordet og den gamle sofaen. 

 - Jeg fant møblementet i en annonse på finn, og reiste til Horten og kjøpte det for en billig penge. Jeg pusset, beiset og lakket det, og sofaen har jeg også trukket om. Jeg er jo litt stolt av den, for jeg syns den ble dødslekker, og den er det mest ”ordentelige” jeg har gjort selv, ler den nevenyttige unge damen. Spiestuestolene er fra IKEA, og Madelén syns ikke alt trenger å være gammelt og brukt for at et hjem skal få personlighet.

- Leiter jeg etter noe til interiøret, og finner det,  kan det godt være nytt så vel som brukt, men det er klart det blir noe eget over et møbel man har pusset opp selv. Det blir som regel mer personlig og får en stor affeksjonsverdi, syns hun.


 Fortiden er det parets nye sofa fra Bohus som er favorittmøbelet, selv om den er helt fri for både affeksjonsverdi og personlig preg.

- Den er stor og behagelig og passer perfekt inn hos oss, både med farge og fasong. Her har vi plass til hele familien når de kommer på besøk. Det er her i sofahjørnet Madelén og samboeren koser seg med filminteressen sin.  Favoritt DVDene står utstilt på veggen over tv-skjermen, sammen med andre viktige og dekorative gjenstander, flere av dem laget av Madelén etter humorisktiske innfall og kreative ideer. Den produktive damen jobber til daglig i hobbybutikken Panduro, og har dermed ubegrenset tilgang på inspirasjon og nyttige materialer. 

 Sofabordet er laget på bestilling av en kamerat, som har møbelsnekring som hobby og dermed kunne lage akkurat det bordet Madelén ønsket seg.

- Jeg synes det er veldig moro med skapeprosessen, forklarer Madelén. Derfor er jeg en evig ”loppemarked-jeger” på jakt etter nye prosjekter, ler hun.

- Kjøkkenet står for tur om ikke så lenge, og jeg har også planer om å bygge noen nye boder her i huset. Med så mye energi til å skape noe og appetitt til å gyve løs på bruktfunn, er kanskje litt ekstra oppbevaringsplass  kjekt å ha!



 Fakta om boligen:

Enebolig i tre, oppført i Våle i 1920. 125 m2 er fordelt over to plan, utsikt til omkringliggende jorder og egen hage.

Husets beboere: Severin (35), Madelén (27) og hunden Pippin (5).


Madeléns beste interiørtips:


  • Tenk helhet når du innreder og skal kjøpe inn nye ting. Jeg kjøper aldri inn noe nytt hvis jeg ikke vet akkurat hvor jeg skal ha det. Dette hjelper også mot impuls kjøp.

  • Finn frem masse tekstiler, puter og tepper etc, og vær kreativ med fargebruken. Bry deg ikke om trender, men bruk det som passer hos deg.

  • Finn din egen, personlige stil og hvis den frem med stolthet. Jeg liker å kunne komme inn i et hjem og få en følelse av hva slags person som bor der.



 Det var da hele reportasjen. Om jeg er litt kry? Ja, gjett om (og litt småflau selvfølgelig), men jeg gjør det gjerne igjen jeg ;).
Hva synes dere?

Kamilla Weiglin, som er fotograf, lagde denne flotte reportasjen.
Hun jobber med å lage bolig og interiørreportasjer, og tar også barn og familieportretter i studio. Ta en titt på siden hennes hvis dere er nysgjerrige.
Kjempe flott dame!




8 koselige kommentarer:

Jijji sa...

Så kult!
Leste selvfølgelig papirutgaven, og synes det var ekstra moro å se en reportasje fra noen kjente.

Klem fra Jijji

Husmannsplassen i Hidlesundet sa...

Så flott reportasje fra et koselig hjem! Veldig kjekt å lese! Flotte bilder. Skjønt bilde av deg og Pippin!

Klem fra Hjørdis

My Dream sa...

gratulere med så flott reportasje... flink du er.... og du har eit kjempe flott hjem... så du har all grunn til å juble over avis innlegg...

Klems Diana.

salige lavendel sa...

Så artig da! Det var flotte bilder og fint intervju.

Interi-gjør det selv! sa...

Wow, så gøy, fantastiske bilder! Du bør helt klart være stolt, gratulerer ;-)

Livet ... på Øvre Holt ! sa...

Så gøy ! Gratulerer ! God helg !

Trine sa...

Alle tiders stykke! Er jo selvsagt ikke objektiv men bildene er knallbra og hjemmet kom heilt tydelig fram i tekst og bilder.Heilt deg Madelèn og klart du er STOLT <3

Gøy på Tangen sa...

for en fin blogg du har!
liker stilen din så godt, elsker blandingen av nytt ig gammelt:)
har et spørsmål til deg, jeg er på leting etter noen pastellfargede kopper fra Falby og når jeg søkte dukket bloggen din opp..vet du hvor de kan kjøpes? Jeg har lett rundt i de fleste butikker i Tønsberg + nettbutikker men finner dem ikke noe sted :/
ha en super helg!
hilsen fra Cathrine

Related Posts with Thumbnails