"When all else fails, drink tea!"

"When all else fails, drink tea!"

onsdag 23. april 2014

PROSJEKT SPISESTUEBORD: Del 1

Jeg har klart å skaffe meg et nytt prosjekt i påsken. 
Dødtid er roten til alt ondt, sies det, og jeg må vel si meg enig. Så her i huset må jeg sysselsette meg selv.
 Den siste solskinnsdagen (mandag) så satt jeg meg i bilen og kjørte til Nøtterøy. Der fant jeg denne lekkerheten.

Jeg klarte til og med å huske på å ta et bilde av det før jeg kom alt for langt med oppussingen.... 
"Bravo, Madelen!!" (klapp på skulderen).
Bordplaten skal pusses helt ned til treverket og deretter beises. Alt under skal males. Jeg har ikke bestemt meg for farger eller beis enda, men målet er at det skal passe sammen med biedermeieren/sofan jeg har i spisestuen. Problemet er jo at den er ganske mørk (brunsort/blå/grå), men jeg har et mål om å piffe opp litt i spisestua. Noen forslag som ikke avviker for mye?


Jeg sto i over 2 timer og sleit med pussing. Det var et rent h...vete. Malingen ville ikke av, så jeg ga tilslutt opp. Veldig motvillig, kan jeg nevne. Hadde så lyst til å få pusset ned hele platen den dagen, men det kunne jeg bare glemme. 
Det var mannen som kom med forslag om å fortsette en annen dag med nye, skikkelig grove, pusseskiver. Det ville sikkert ta knekken på alle lagene med maling som hadde bygget seg opp på dette 100 år gamle bordet.


Jeg må også forsterke bordet så det ikke "vagger" så mye og lage nye illegsplater til midten. Det gleder jeg meg ikke fullt så mye til, men jeg skal nok få til det også.

(2 timer senere så hadde jeg fått pusset under halvparten av bordet.... blæ!)

Så da regner gubben med at det skal gå mye raskere neste gang jeg steller meg opp med pussemaskinen. Jeg håper han har rett!! ;)

6 koselige kommentarer:

Dynamisk Salong sa...

Åh, for en vakker og solid skatt av et bord du har vært så heldig å komme over. Et skikkelig scoop! Tipper det kommer til å bli rålekkert når du er ferdig. Men akk og akk, misunner det virkelig IKKE den pussejobben... Det blir vel en alt for stor jobb å pusse understellet også, i såfall kunne du jo beiset det i en litt mørkebrun farge. Kunne kanskje blitt fint til sofaen (husker jeg rett er vel den også nokså mørk, er den ikke?). Håper du har hatt gode påskedager. Her har både elektriker og rørlegger vært og jobbet intenst på badet i dag og jeg gleder meg over hver dag det går fremover. Lykke til med male og pusseprosjektet ditt. Gleder meg som en unge til å se det ferdige resultatet! Klem fra Beate

helen og gutta sa...

knallflott bord, men jeg har nok ikke tålmodighet til pussejobben som må til, men den blir nok utrolig flott, kanskje jeg kunne lurt mannen hihihi.

Tre Engler sa...

Knall flott bord:)
Blir kjempe spennende å se det ferdig:)
Fin helg til deg og lykke til med pussingen
Klem Merete

Maria - Min oldemors hus sa...

Bordet var veldig flott, det blir nok bra til slutt. (",)
Gammel maling er noe slit å pusse av, har jeg erfart. Har du vurdert å teste ut malingsfjerner først, og så bare "sluttpussen" etterpå?

Livet ... på Øvre Holt ! sa...

Å ja fy for en driitjobb , men du får det sikkert til kan jeg tenke meg . Det skal bli spennende å se hvordan bordet blir til slutt ! Fin dag til deg ! Klem

Husmannsplassen i Hidlesundet sa...

Nydelig bord!! Koselige detaljer. Hvordan går det med oppussingen?

Related Posts with Thumbnails